SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Saturday, 7 December 2013

GALAU

Seandainya dunia tiada warna 
Tetap kan ku kagumi 
Indah maya alam ciptaanNya 
KudratNya ku agungi 

Namun jalin warna zahirlah sang pelangi 
Menyisih mendung menambat seri 
Terbias semua cahaya 
Nyata ilham di alam mimpi 
Betapa ku syukuri nikmatNya 
Ku pasti 

Begitu kias cinta 
Hadir menghuni jiwa 
Menyatu sejuta rasa 
Kurnia penuh bermakna 

Tika dalam gelita 
Atau sepi kembara 
Dihadirkan rasa cinta 
Sisih segala duka 
Anugerah dariNya 

Hanyalah cintaNya yang amat ku harapkan 
Tiada lain yang jadi rayuan 
Namun Dia Maha Mengerti 
Tak mampu insan bersendiri 
Menempuh dugaan yang menguji 
Naluri 

Begitu kias cinta 
Hadir menghuni jiwa 
Menyatu sejuta rasa 
Kurnia penuh bermakna 

Tak akan ku persia 
Limpah rahmat yang Esa 
Bagaikan jalinan warna 
Yang menyulam cahaya 
Biasan kasihNya 

Moga tak diuji asyik cinta duniawi 
Mengharap teduh redha Ilahi 
Kerna segala kurnia 
Hadirnya hanyalah pinjaman 
Sungguh ku syukuri kesempatan 
Bahagia



sungguh...aku redha..kerana aku bukan insan sempurna.....kuiringi hari-harimu dengan setulus doaku..moga dirimu kan ketemu kebahagiaan yang dicari..walau dimana dirimu berada.....

DIA Yang Maha Pengasih tidak pernah meninggalkan kita...jadi..teruslah berdoa..memohon dariNya....

Ku yakin dengan janjiMu Tuhan..........................




Tuesday, 15 October 2013

Hari yang berlalu.....

Hari ini hari ke 27 saya dibumi Sabah....

Alhamdulillah..jutaan kesyukuran saya panjatkan padaNya kerana telah memberikan saya kekuatan untuk meredahi hari ini...Aidiladha yang saya kira banyak mengajar dan mendidik saya menjadi hamba yang sabar dan redha dengan segala ketentuan dariNya....saya akui..walaupun saya lalui hari ini dengan deraian air mata yang tidak putus2 dari saat sy mendengar laungan takbir raya dari surau berdekatan...masyaallah..betapa saya bersyukur atas segala peluang yang telah diberi oleh Allah pada saya sebelum ini..dimana saya telah diberi peluang untuk menyambutnya bersama mak, ayah dan adik beradik yang lain.....cuma kali ini...saya, mak...dan ayah....kami sama-sama " berkorban"memandangkan keadaan yang tidak mengizinkan...

malam ni..saya terlihat gambar-gambar didalam handphone sy yang telah saya simpan beberapa minggu ini..gambar-gambar ini saya ambil disepanjang perjalanan aktiviti harian dan mingguan yang telah saya lalui...jadi...inilah die....


sepanjang minggu lepas..saya diberi relief  guru yang mengajar Bahasa Kadazan Dusun, Sivik dan Bahasa Melayu selama 5 hari ...apa yang memeritkan saya adalah apabila saya melihat jadual cikgu tersebut yang waktunya berselang seli di tahap 1 dan 2..ini bermakna saya perlu naik ke bangunan atas dan turun semula untuk waktu seterusnya..waktu yang ketiga saya perlu naik semula...dan semestinya saya perlu turun semula setelah kelas tamat...adduuuh....betis saya sudah terasa seperti batang kayu...huhu..ade ketika saya terpaksa berlari-lari anak ketika menaiki tangga dek kerana sang anjing yang selalu "join" saya naik ke atas..aduuh...menakutkan betul...memang bile sampai di atas..terasa degupan jantung saya macam nak pecah...Dalam keletihan..ada sekali..sempat saya berpaling ke belakang untuk melihat anak-anak tangga yang telah saya daki tadi..naah..saya tiba-tiba terpandang satu papan tanda yang tertulis 

KU LANGKAHI TITIAN INI SETIAP HARI DENGAN TEKAD DAN AZAM UNTUK MENCAPAI KECEMERLANGAN

ya!!sudah tentu..saya langkahi titian ini demi berganding bahu untuk memastikan anak-anak disini dapat berkongsi segala ilmu dan pengalaman yang saya ada...dan semoga dengan perkongsian saya akan membantu mereka untuk berjaya didunia dan di akhirat kelak..amin..amin...

setelah melihat kata-kata keramat tu..saya terus gagahkan diri untuk menaiki tangga ke tingakt 2 bangunan sekolah untuk ke kelas yang seterusnya.....apa yang saya pasti..bukanlah saya mengeluh kerana terpaksa menaiki tangga ini..tetapi memikirkan betapa lemahnya fizikal saya untuk terus gagah melangkah tanpa berasa lelah dan sesak nafas dihujungnya!!...hehehe...



 inilah dia papan tanda yang saya maksudkan..kedudukannya sangat strategik dan bertepatan dengan keperluan dalam meniup semangat ke dalam diri setiap murid dan guru disini....bila anda berdiri di tangga teratas..anda akan dapat lihat dan baca kata-kata ini dengan jelas dan terus masuk ke dalam hati anda..syukurlah..moga ia akan terus menjadi pembakar semangat warga di sekolah ni...




dibawah ini pula gambar yang saya ambil dari tingkat 2 bangunan kelas di yang saya naiki tadi...nampai seperti ulat gonggok pula bumbung tangga ni.hehe,...ini baru separuh perjalanan..yang separuh lagi terlindung...


ini gambar dari atas jugak..bumbung berwarna biru itu adalah bangunan kelas tahap 1.....


ini pandangan dari luar kelas yang sempat saya ambil ketika berdiri di koridor bangunan..menenangkan saya....lihat gunung-gunung nun jauh disana....









seterusnya..pada hujung minggu lepas..saya terpaksa menumpang dirumah kak wan (cikgu sekolah saya yang banyak membantu saya sejak hari saya sampai disini) memandangkan housemate saya pergi ke Ranau membawa murid-muridnya ke pertandingan Kalam Jamaie...dua hari saya disana..sempat kak wan mengajak saya ikut serta berkelah bersama dengan kakaknya di pantai Tanjung Lipat (kalau saya tak salah dengar nama tempat ni..hehe)..di sepanjang perjalanan, saya nampak banyak tempat2 perkelahan yang disediakan di persisiran pantai..dan pengunjungnya sangat ramai..maklumlah..hujung minggu kan.ni antra aktiviti yang best bile kite bersama keluarga kan...

lazimnya..bila kite pergi berkelah mesti akan ada aktiviti bakar membakar ni kan..kat sini pun same jugak..ape yang menariknya..pada mereka yang kenal rapat dengan saya, pasti kalian tahu, saya bukanlah penggemar ikan bakar dan apa sahaja yang sewaktu dengannya kecuali sate yang dibakar,,hehe..TETAPI..setibanya saya di bumi Sabah ini..ini adalah kali kedua saya makan ikan Uji Rashid yang dibakar dan hanya diletakkan garam sahaja..(ikan yang mate besar macam uji rashid tu kan..hehe)..hanya itu yang mampu tekak saya terima buat masa ni..akan datang..kita tunggu dan lihat je lah ye..hehe...





hurm...hidangan hari ni ade ikan uji rashid, ikan kembung besar, udang, sotong, dan udang lipan (betul ke x namanye saya tak pasti)..hehe..ape pun..ape yang menjadi pilihan saya hanyalah ikan uji rashid..saya masih gerun melihat udang lipan tu untuk saya makan..hehe...orang kate rugi..tapi xpelah..masih banyak peluang untuk saya belajar makan kan..hehe..

kat sini ade jugak 2 keping gambar pantai yang sempat saya ambil,..saya tak turun pun ke gigi air memandangkan saya tidak bawa bersama baju persalinan sekiranya basah..jadi..saya tengok budak2 mandi dari jauh je la...



haaaa...ni bukan boyfren atau kawan baru saye ye..ini adalah pakcik jual aiskrim..kenape agaknye saya ambil gambar die ye..hurm..sy ambik gambar ni sebab saya kagum...usaha hamba Allah ni mencari rezeki dengan mengayuh basikal dan membawa 2 tong aiskrim bersamanya...kebiasaannya kita lihat orang jual aiskrim naik motor kan...tapi disini saya selalu nampak mereka berbasikal sahaja..malah disekolah saya pun saya pernah lihat penjual aiskrim yang bawak basikal sahaja...mesti penatkan...berat tong lagi..nak mengayuh lagi....sabarnya mereka ni dalam mencari rezeki kan...

hurm..setakat ni dulu lah saya menulis untuk malam ni..mata dah mula mengantuk walaupun baru jam 9...huhu...
semoga hari esok akan menjadi hari yang lebih baik dari hari ini...

Sunday, 13 October 2013

Titipan di sepanjang perjalanan...................

Hari ini hari ke 25 saya di bumi Sabah..................

Pantas masa berlalu..namun saya rasakan seperti sudah hampir bertahun saya di sini..walau hakikatnya..tidak begitu..masih banyak yang belum saya pelajari..masih banyak yang perlu saya terokai.....moga saya akan terus diberi peluang untuk meniti setiap hari dan perjalanan saya disini dengan izinNya....

Esok...14 Oktober 2013, bersamaan dengan 9 Zulhijjah..iaitu hari Wuquf di Arafah.....Ya Allah...saya fikir saya mampu melalui detik ini dengan tenang...namun..hati saya tidak mampu.....ini adalah kali pertama saya menyambut hari raya sendirian tanpa ditemani oleh ahli keluarga saya......seingat saya..saya hanya pernah 2kali menyambut hari raya aidiladha tanpa mak dan ayah disisi saya......iaitu pada tahun mak dan ayah mengerjakan haji di Mekah dan ketika saya dan kak teh terpaksa menyambut hari raya di K.L memandangkan cuti yang terlalu singkat.....tetapi..waktu itu saya bersama kakak dan abang dirumah untuk menyambut hari raya bersama....jadi...kali ini..pagi raya saya tiada lagi suasanan hiruk pikuk dirumah yang masing-masing sibuk bersiap sedia untuk ke masjid...dan saya sibuk menguruskan kerja-kerja rumah..menyediakan jubah dan serban putih untuk ayah...jubah dan telekung sembahyang untuk umi...................

tapi....kali ini...saya disini....saya tiada peluang untuk melakukan semua itu..kerana saya disini...terpaksa melalui detik ini kerana kesempitan keadaan kewangan yang menuntut saya berkorban kali ini....Ya Allah,...saya tak tahu bagaimana nak diberitahu rasa hati saya...saya sedar..apalah sangat ertinya pengorbanan saya ini berbanding pengorban
an Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang telah diuji lebih hebat kesabaran dan keimanan mereka......begitu juga pengorbanan mereka yang berada di perantauan kerana menuntut ilmu..termasuklah mereka yang keadaannya sama seperti saya dan juga mereka yang terpaksa berkorban kerana tugas dan tanggungjawab  diperbatasan....

hakikatnya..sayalah insan yang terlalu banyak menitiskan air mata ketika mengharungi perpisahan kali ini dalam episod hidup saya....walau saya tahu ada teman-teman baru disisi saya diwaktu ini..namun..ia tetap tidak dapat meredakan hibanya hati saya tika ini..

saya hanya mampu berdoa disetiap waktu agar hari ini segera berlalu....dan saya ingin menghadapi hari esok dengan tenang..........

Buat keluarga dan teman-teman..saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha...semoga kita sama-sama dapat menghayati erti sebuah pengorbanan yang agung yang telah diajarkan pada kita dalam kisah perjalanan hidup insan-insan yang terpilih...........


ini adalah gambar kami sekeluarga semasa menyambut Hari Raya Aidilfitri yang lalu...
Ya Allah...kau titipkanlah kasih sayang yang tidak goyah dan kemesraan yang tiada tolok bandingnya di dalam hati-hati kami..satukanlah hati kami dalam menghadapi segala ujian dan dugaan Mu...dan temukan semula kami diakhirat kelak sebagai sebuah keluarga yang bahagia lagi diredhai olehMu....

semoga kalian sentiasa dibawah lindungan dan limpahan rahmat dariNya..

Tuesday, 1 October 2013

Hari berlalu..................

Hari ini hari ke 13 saya di Sabah.....

Ya Allah...betapa saya rindukan keluarga dan sahabat di semenanjung..acap kali air mata ini jatuh setiap kali saya terkenangkan kalian di sana....entah mengapa......

Ya Rabbi.....semoga musim kesedihan ini akan berlalu pergi.............kuatkanlah hatiku menghadapi perpisahan ini..........mereka yang terdahulu telah diuji dengan perpisahan yang lebih perit dari apa yang aku lalui....maafkanlah hamba..ampunkanlah hamba yang lemah lagi tidak berdaya.....

Beberapa hari berlalu...saya punya beberapa kisah yang ingin saya catatkan disini..namun masih belum punya kelapangan hati untuk saya menulis...memandangkan awan mendung yang sedang berarak di hati saya di saat ini..............

saban hari saya berdoa....Ya Allah...jagakan mereka untukku!!............hanya itu ku pinta..........


Wednesday, 25 September 2013

Senyumanmu....................

Hari ini hari ke tujuh saya di Sabah.............

saya tiba di sekolah tepat jam 6.40 minit pagi..sebaik saya turun dari kereta pak supir...saya berjalan menuju ke bilik guru..baru beberapa langkah, saya mendengar panggilan seseorang......."ustazah Amnah"..pantas saya mencari,,,,siapakah yang memanggil....saya lihat Effandy berdiri tepat didepan saya..sambil tersenyum manis.....saya menjawab...

"ya saya...ada apa Efandy?

Effandy menjawab..."ndak ada apa-apa ustazah"

saya tersenyum..mimpi apakah Effandy malam tadi agaknye..hehe

terus saya bertanya..."kamu sudah makan?"

"sudah" jawabnya..sambil tersenyum lagi!!!naah..jiwa kacaukah budak ni....hehe...semoga kamu selalu ceria begini ye Effandy.....

selepas loceng berbunyi, saya lihat Effandy berlari-lari bersama rakan-rakannya..boleh tahan budak nih..detik hati saya....tappi...normal bagi kanak-kanak seusia dengannya...sedang belajar mengenal dunia.....

terasa bagai hari ini hari yang indah buat saya kerana disambut dengan senyuman Effandy....

p/s: saya tidak dapat menulis panjang hari ni,,,ada perkara yang mengganggu jiwa saya.....semoga semuanya baik2 saja........

Tuesday, 24 September 2013

PERJALANAN YANG TIADA HUJUNGNYA...................

Hari keempat saya di Sabah....saya telah memulakan hari saya dengan menjejakkan kaki ke SAFMA di Kota Kinabalu bersama housmate saya..kak zi...katanya hujung minggu begini, seronok jika buat makan-makan ikan bakar dan sebagainya..saya hanya menurut..maklumlah..orang baru disini..jadi secara tidak langsung ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke bandar kk...sangat sibuk..seperti di KL..cuma orangnya sahaja yang berlainan.....bile sampai di pasar, saya sempat mengambil beberapa keping gambar sahaja memandangkan suasana didalam pasar sangatlah sibuk...




seumur hidup saya..ini adalah kali pertama saya melihat ikan yang boleh dimakan dengan saiz sebegitu rupa...terasa bagai tidak percaya..bukan ape..selalunye makan ikan kembung, dan beberapa ikan lain yang saya tak tahu namenye..tidaklah dengan saiz begini...saya tertanya-tanya..boleh makankah ikan ni?macam ikan jaws je..tak pun ikan yu..hehe..rupe2nye tu ikan tuna..alahai...saya belum sampai tahap untuk makan ikan yang bersaiz mcm tu..menggerunkan saye..

bile tengok saiz ikan ni dan keadaannya tergolek di atas meja tu, saya andaikan ikan tu sebesar bantal peluk kabu saya dirumah..hehe..tapi kalau bentuk ikan macam ni..tak sanggup saye nak peluk..hehe...



gambar ni bergoyang sebab semasa mengambilnya..saya ternampak ikan buntal di meja sebelah..jadi kaget..hah??apekah tu??boleh makan ke??aduhai..cepat2 saya berjalan meredah orang ramai mencari kak zi yang sibuk memilih ikan di gerai yang lain...terasa rugi jugak sebab tak dapat nak ambil gambar ikan buntal tu untuk dijadikan kenangan...harap-harapnya saya dapat datang semula ke pasar ni pada masa akan datang...



mesti ada yang tertanya-tanya..kenapa dengan gambar ni??Ade ape2 yang menarikkah selain dari makcik yang bawa baldi ke pasar?hehe..sebenarnye..saye nak ambil gambar beberapa orang lelaki yang tidur diatas kotak ikan didalam pasar berhadapan betul2 dengan jeti tu...saya kagum....dalam suasan bising, hiruk pikuk, huru hara dan pelbagai istilah untuk suasana pasar yang biasa kita tengok, dorang ni dapat tidur dengan nyenyak..biar betul...jadi..saye pun buat lah kesimpulan sendiri..mungkin mereka ini diantara nelayan yang turun ke laut untuk mencari ikan hingga ke subuh hari..jadi setibanya di jeti..mereka mengambil peluang untuk berehat sebelum turun semula ke laut untuk mencari rezeki.......
 (lihat sebelah kiri gambar, ada lelaki berbaju belang...disebelah kiri lelaki tersebut ada seorang lelaki yang tidur meniarap diatas kotak ikan..nampak kepala hitam je..hehehe)



gambar ni, saya nak tunjuk harga bawang merah tu..hehe...sebungkus kecil tu harganya RM5...wah.."murah" ke..hehe..tapi..itulah hakikat yang saya belajar untuk terima semasa memulakan kehidupan di bumi Sabah ini....terlintas dihati saya..ni kalau bawak ummi datang sini..habislah dileternya orang kat kedai tu..hehe..gara-gara harga barang mahal la katekan...





ini adalah diantara bot-bot yang diparking secara tersusun disepanjang jeti ini yang pade anggapan saye semestinye ia digunakan untuk menangkap ikan....saya suka melihatnya dan terasa ingin menaikinya jugak..hehe
alamak..terlekat jugak gambar uncle yang baru bangun tidur dan duduk berehat di atas bot nya sambil melihat orang ramai yang berpusu-pusu ke pasar...(maaf pakcik..saya tak berniat untuk mengaibkan pakcik..hehe)..

seterusnya..pada petang hari yang sama..kak wan (guru sekolah saya yang banyak membantu saya sejak hari pertama saya tiba disini..semoga Allah membalas segala jasa baikmu) membawa saya, kak zi dan anaknya ke Beringgis Beach Resort (kalau tak salah ejaannye..hehe) yang terletak di Papar. tidak berapa jauh dari rumah saya...untuk makluman juga..kawasan perumahan tempat saya tinggal sekarang juga terletak dipersisiran pantai...namun saya belum sempat kesana kerana katanya ada ramai anak-anak muda yang suka melepak disitu dan keadaan air laut pasang membuatkan kite tak boleh turun ke gigi air....

sebenarnya..saya adalah seorang yang sangat sukakan laut...dari kecil...saya suka melihat luasnya pemandangan ke tengah-tengah lautan..hati terasa damai..dulu, kami sekeluarga selalu pulang ke kampung di port dickson dan waktu itu, saya akan selalu meminta agar dibawa ke laut untuk mandi dan sebagainya...malah saya pernah punyai impian untuk membina rumah ditepi laut kelak......

kini..saya dibumi Sabah yang jauh dari kampung halaman saya..dan saya berpeluang untuk tinggal di kawasan pantai..wah..bagaikan impian menjadi kenyataan..saya fikir..inilah hikmahNya yang Dia ingin saya rasakan apabila Dia meletakkan saya jauh disini beribu-batu jaraknya dari keluarga tercinta dan sahabat-sahabat saya yang tersayang di semenanjung.....nanti..bila-bila masa saya rasa hati ni kelam..sedih..rindu..mungkin saya boleh ke pantai dan mencari ketenangan disana....



ombak disini besar dan tinggi..sekali sekala melihat ombak sebesar itu..membuat perut saya kecut..huhu..menyeramkan saya....(ingat tsunami la pulak..huhu)







mendamaikan hati saya yang rindukan semua yang saya sayangi...jauh disana.......huhu


luas pemandangan hasil ciptaan Yang Esa








setiap kali ke pantai..saya suka melihat corak-corak ini dipasri pantai..terasa kagum dengan ciptaanNya..siput-siput kecil yang ada didalam pasir pantai ni lah yang menghasilkan corak-corak ni..saya tak pasti untuk apa...



ramai pengunjung yang mengambil peluang untuk mandi manda di sini memandangkan hari ini hari minggu...salah satu aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga..terutama anak-anak kecil...



cantik kan..matahari jatuh..




mentari senja.....subhanallah...