SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Tuesday 24 September 2013

PERJALANAN YANG TIADA HUJUNGNYA...................

Hari keempat saya di Sabah....saya telah memulakan hari saya dengan menjejakkan kaki ke SAFMA di Kota Kinabalu bersama housmate saya..kak zi...katanya hujung minggu begini, seronok jika buat makan-makan ikan bakar dan sebagainya..saya hanya menurut..maklumlah..orang baru disini..jadi secara tidak langsung ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke bandar kk...sangat sibuk..seperti di KL..cuma orangnya sahaja yang berlainan.....bile sampai di pasar, saya sempat mengambil beberapa keping gambar sahaja memandangkan suasana didalam pasar sangatlah sibuk...




seumur hidup saya..ini adalah kali pertama saya melihat ikan yang boleh dimakan dengan saiz sebegitu rupa...terasa bagai tidak percaya..bukan ape..selalunye makan ikan kembung, dan beberapa ikan lain yang saya tak tahu namenye..tidaklah dengan saiz begini...saya tertanya-tanya..boleh makankah ikan ni?macam ikan jaws je..tak pun ikan yu..hehe..rupe2nye tu ikan tuna..alahai...saya belum sampai tahap untuk makan ikan yang bersaiz mcm tu..menggerunkan saye..

bile tengok saiz ikan ni dan keadaannya tergolek di atas meja tu, saya andaikan ikan tu sebesar bantal peluk kabu saya dirumah..hehe..tapi kalau bentuk ikan macam ni..tak sanggup saye nak peluk..hehe...



gambar ni bergoyang sebab semasa mengambilnya..saya ternampak ikan buntal di meja sebelah..jadi kaget..hah??apekah tu??boleh makan ke??aduhai..cepat2 saya berjalan meredah orang ramai mencari kak zi yang sibuk memilih ikan di gerai yang lain...terasa rugi jugak sebab tak dapat nak ambil gambar ikan buntal tu untuk dijadikan kenangan...harap-harapnya saya dapat datang semula ke pasar ni pada masa akan datang...



mesti ada yang tertanya-tanya..kenapa dengan gambar ni??Ade ape2 yang menarikkah selain dari makcik yang bawa baldi ke pasar?hehe..sebenarnye..saye nak ambil gambar beberapa orang lelaki yang tidur diatas kotak ikan didalam pasar berhadapan betul2 dengan jeti tu...saya kagum....dalam suasan bising, hiruk pikuk, huru hara dan pelbagai istilah untuk suasana pasar yang biasa kita tengok, dorang ni dapat tidur dengan nyenyak..biar betul...jadi..saye pun buat lah kesimpulan sendiri..mungkin mereka ini diantara nelayan yang turun ke laut untuk mencari ikan hingga ke subuh hari..jadi setibanya di jeti..mereka mengambil peluang untuk berehat sebelum turun semula ke laut untuk mencari rezeki.......
 (lihat sebelah kiri gambar, ada lelaki berbaju belang...disebelah kiri lelaki tersebut ada seorang lelaki yang tidur meniarap diatas kotak ikan..nampak kepala hitam je..hehehe)



gambar ni, saya nak tunjuk harga bawang merah tu..hehe...sebungkus kecil tu harganya RM5...wah.."murah" ke..hehe..tapi..itulah hakikat yang saya belajar untuk terima semasa memulakan kehidupan di bumi Sabah ini....terlintas dihati saya..ni kalau bawak ummi datang sini..habislah dileternya orang kat kedai tu..hehe..gara-gara harga barang mahal la katekan...





ini adalah diantara bot-bot yang diparking secara tersusun disepanjang jeti ini yang pade anggapan saye semestinye ia digunakan untuk menangkap ikan....saya suka melihatnya dan terasa ingin menaikinya jugak..hehe
alamak..terlekat jugak gambar uncle yang baru bangun tidur dan duduk berehat di atas bot nya sambil melihat orang ramai yang berpusu-pusu ke pasar...(maaf pakcik..saya tak berniat untuk mengaibkan pakcik..hehe)..

seterusnya..pada petang hari yang sama..kak wan (guru sekolah saya yang banyak membantu saya sejak hari pertama saya tiba disini..semoga Allah membalas segala jasa baikmu) membawa saya, kak zi dan anaknya ke Beringgis Beach Resort (kalau tak salah ejaannye..hehe) yang terletak di Papar. tidak berapa jauh dari rumah saya...untuk makluman juga..kawasan perumahan tempat saya tinggal sekarang juga terletak dipersisiran pantai...namun saya belum sempat kesana kerana katanya ada ramai anak-anak muda yang suka melepak disitu dan keadaan air laut pasang membuatkan kite tak boleh turun ke gigi air....

sebenarnya..saya adalah seorang yang sangat sukakan laut...dari kecil...saya suka melihat luasnya pemandangan ke tengah-tengah lautan..hati terasa damai..dulu, kami sekeluarga selalu pulang ke kampung di port dickson dan waktu itu, saya akan selalu meminta agar dibawa ke laut untuk mandi dan sebagainya...malah saya pernah punyai impian untuk membina rumah ditepi laut kelak......

kini..saya dibumi Sabah yang jauh dari kampung halaman saya..dan saya berpeluang untuk tinggal di kawasan pantai..wah..bagaikan impian menjadi kenyataan..saya fikir..inilah hikmahNya yang Dia ingin saya rasakan apabila Dia meletakkan saya jauh disini beribu-batu jaraknya dari keluarga tercinta dan sahabat-sahabat saya yang tersayang di semenanjung.....nanti..bila-bila masa saya rasa hati ni kelam..sedih..rindu..mungkin saya boleh ke pantai dan mencari ketenangan disana....



ombak disini besar dan tinggi..sekali sekala melihat ombak sebesar itu..membuat perut saya kecut..huhu..menyeramkan saya....(ingat tsunami la pulak..huhu)







mendamaikan hati saya yang rindukan semua yang saya sayangi...jauh disana.......huhu


luas pemandangan hasil ciptaan Yang Esa








setiap kali ke pantai..saya suka melihat corak-corak ini dipasri pantai..terasa kagum dengan ciptaanNya..siput-siput kecil yang ada didalam pasir pantai ni lah yang menghasilkan corak-corak ni..saya tak pasti untuk apa...



ramai pengunjung yang mengambil peluang untuk mandi manda di sini memandangkan hari ini hari minggu...salah satu aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga..terutama anak-anak kecil...



cantik kan..matahari jatuh..




mentari senja.....subhanallah...


No comments:

Post a Comment