SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Tuesday 15 October 2013

Hari yang berlalu.....

Hari ini hari ke 27 saya dibumi Sabah....

Alhamdulillah..jutaan kesyukuran saya panjatkan padaNya kerana telah memberikan saya kekuatan untuk meredahi hari ini...Aidiladha yang saya kira banyak mengajar dan mendidik saya menjadi hamba yang sabar dan redha dengan segala ketentuan dariNya....saya akui..walaupun saya lalui hari ini dengan deraian air mata yang tidak putus2 dari saat sy mendengar laungan takbir raya dari surau berdekatan...masyaallah..betapa saya bersyukur atas segala peluang yang telah diberi oleh Allah pada saya sebelum ini..dimana saya telah diberi peluang untuk menyambutnya bersama mak, ayah dan adik beradik yang lain.....cuma kali ini...saya, mak...dan ayah....kami sama-sama " berkorban"memandangkan keadaan yang tidak mengizinkan...

malam ni..saya terlihat gambar-gambar didalam handphone sy yang telah saya simpan beberapa minggu ini..gambar-gambar ini saya ambil disepanjang perjalanan aktiviti harian dan mingguan yang telah saya lalui...jadi...inilah die....


sepanjang minggu lepas..saya diberi relief  guru yang mengajar Bahasa Kadazan Dusun, Sivik dan Bahasa Melayu selama 5 hari ...apa yang memeritkan saya adalah apabila saya melihat jadual cikgu tersebut yang waktunya berselang seli di tahap 1 dan 2..ini bermakna saya perlu naik ke bangunan atas dan turun semula untuk waktu seterusnya..waktu yang ketiga saya perlu naik semula...dan semestinya saya perlu turun semula setelah kelas tamat...adduuuh....betis saya sudah terasa seperti batang kayu...huhu..ade ketika saya terpaksa berlari-lari anak ketika menaiki tangga dek kerana sang anjing yang selalu "join" saya naik ke atas..aduuh...menakutkan betul...memang bile sampai di atas..terasa degupan jantung saya macam nak pecah...Dalam keletihan..ada sekali..sempat saya berpaling ke belakang untuk melihat anak-anak tangga yang telah saya daki tadi..naah..saya tiba-tiba terpandang satu papan tanda yang tertulis 

KU LANGKAHI TITIAN INI SETIAP HARI DENGAN TEKAD DAN AZAM UNTUK MENCAPAI KECEMERLANGAN

ya!!sudah tentu..saya langkahi titian ini demi berganding bahu untuk memastikan anak-anak disini dapat berkongsi segala ilmu dan pengalaman yang saya ada...dan semoga dengan perkongsian saya akan membantu mereka untuk berjaya didunia dan di akhirat kelak..amin..amin...

setelah melihat kata-kata keramat tu..saya terus gagahkan diri untuk menaiki tangga ke tingakt 2 bangunan sekolah untuk ke kelas yang seterusnya.....apa yang saya pasti..bukanlah saya mengeluh kerana terpaksa menaiki tangga ini..tetapi memikirkan betapa lemahnya fizikal saya untuk terus gagah melangkah tanpa berasa lelah dan sesak nafas dihujungnya!!...hehehe...



 inilah dia papan tanda yang saya maksudkan..kedudukannya sangat strategik dan bertepatan dengan keperluan dalam meniup semangat ke dalam diri setiap murid dan guru disini....bila anda berdiri di tangga teratas..anda akan dapat lihat dan baca kata-kata ini dengan jelas dan terus masuk ke dalam hati anda..syukurlah..moga ia akan terus menjadi pembakar semangat warga di sekolah ni...




dibawah ini pula gambar yang saya ambil dari tingkat 2 bangunan kelas di yang saya naiki tadi...nampai seperti ulat gonggok pula bumbung tangga ni.hehe,...ini baru separuh perjalanan..yang separuh lagi terlindung...


ini gambar dari atas jugak..bumbung berwarna biru itu adalah bangunan kelas tahap 1.....


ini pandangan dari luar kelas yang sempat saya ambil ketika berdiri di koridor bangunan..menenangkan saya....lihat gunung-gunung nun jauh disana....









seterusnya..pada hujung minggu lepas..saya terpaksa menumpang dirumah kak wan (cikgu sekolah saya yang banyak membantu saya sejak hari saya sampai disini) memandangkan housemate saya pergi ke Ranau membawa murid-muridnya ke pertandingan Kalam Jamaie...dua hari saya disana..sempat kak wan mengajak saya ikut serta berkelah bersama dengan kakaknya di pantai Tanjung Lipat (kalau saya tak salah dengar nama tempat ni..hehe)..di sepanjang perjalanan, saya nampak banyak tempat2 perkelahan yang disediakan di persisiran pantai..dan pengunjungnya sangat ramai..maklumlah..hujung minggu kan.ni antra aktiviti yang best bile kite bersama keluarga kan...

lazimnya..bila kite pergi berkelah mesti akan ada aktiviti bakar membakar ni kan..kat sini pun same jugak..ape yang menariknya..pada mereka yang kenal rapat dengan saya, pasti kalian tahu, saya bukanlah penggemar ikan bakar dan apa sahaja yang sewaktu dengannya kecuali sate yang dibakar,,hehe..TETAPI..setibanya saya di bumi Sabah ini..ini adalah kali kedua saya makan ikan Uji Rashid yang dibakar dan hanya diletakkan garam sahaja..(ikan yang mate besar macam uji rashid tu kan..hehe)..hanya itu yang mampu tekak saya terima buat masa ni..akan datang..kita tunggu dan lihat je lah ye..hehe...





hurm...hidangan hari ni ade ikan uji rashid, ikan kembung besar, udang, sotong, dan udang lipan (betul ke x namanye saya tak pasti)..hehe..ape pun..ape yang menjadi pilihan saya hanyalah ikan uji rashid..saya masih gerun melihat udang lipan tu untuk saya makan..hehe...orang kate rugi..tapi xpelah..masih banyak peluang untuk saya belajar makan kan..hehe..

kat sini ade jugak 2 keping gambar pantai yang sempat saya ambil,..saya tak turun pun ke gigi air memandangkan saya tidak bawa bersama baju persalinan sekiranya basah..jadi..saya tengok budak2 mandi dari jauh je la...



haaaa...ni bukan boyfren atau kawan baru saye ye..ini adalah pakcik jual aiskrim..kenape agaknye saya ambil gambar die ye..hurm..sy ambik gambar ni sebab saya kagum...usaha hamba Allah ni mencari rezeki dengan mengayuh basikal dan membawa 2 tong aiskrim bersamanya...kebiasaannya kita lihat orang jual aiskrim naik motor kan...tapi disini saya selalu nampak mereka berbasikal sahaja..malah disekolah saya pun saya pernah lihat penjual aiskrim yang bawak basikal sahaja...mesti penatkan...berat tong lagi..nak mengayuh lagi....sabarnya mereka ni dalam mencari rezeki kan...

hurm..setakat ni dulu lah saya menulis untuk malam ni..mata dah mula mengantuk walaupun baru jam 9...huhu...
semoga hari esok akan menjadi hari yang lebih baik dari hari ini...

No comments:

Post a Comment