SELAMAT DATANG

SELAMAT DATANG

Tuesday 24 September 2013

SEKOLAH KU YANG INDAH PERMAI....

Hari keenam saya disini...selesai merelief kelas 1 Wira sebentar tadi..terasa seperti ingin mengisi masa dengan menulis disini mengenai sekolah saya......sebelum itu..tadi..saya dapat berjumpa dengan 'buah hati' baru saya...Effandy....Effandy bin Abdullah..itulah nama penuhnya...apa yang membuat hati saya tersentuh...hari ini apabila saya msuk ke kelas..Effandy berdiri dicelah-celah kawannya..belum saya bertanya..dia berkata..

"saya tiada meja cikguk"..

saya tertanya...sekarang dah waktu lepas rehat..pagi tadi belajar mcm mane budak ni..xde kerusi meja....

saya bertanya...

"tadi kamu duduk dimana?"

"mana meja kamu?"

"mana kerusi kamu?"

"sebelum ini kamu duduk dimana?"

semua soalan saya tidak berjawab oleh Effandy..tapi oleh kawan-kawannya yang bising amat dalam kelas tu....terus saya keluar dan pergi ke kelas sebelah dan meminta kerusi dan meja berlebihan didalam kelas tu..saya bawa masuk dan letak mejanya berhadapan dengan papan putih....Effandy hanya mengikut.....sambil duduk menunggu masa relief saya habis..saya berbual dengan Effandy....

"kamu dah makan?"

tiada jawapan...hanya gelengan kepala...belum sempat saya bertanya...kawan disebelahnya menjawab...

"dia ndak ada duit cikguk"

saya terdiam..terus terfikir..selalu ke die macam ni..patut lah badan kecik je..tak besar-besar....kasihan Effandy..dia memberitahu saya...abangnya akan sediakan makanan tengahari sebaik pulang dari sekolah jam 3ptg....entah kenapa terlalu lewat..mungkin bas yang menghantarnya pulang selalu lewat sampai disekolah...


saya curi-curi tangkap gambar Effandy..tak sempat snap gambar dia tersenyum manis didepan saya...bikin hatiku cair...hehe..semoga jadi anak soleh ya Effandy...


kini...serba sedikit mengenai sekolah baru saya ingin saya catatkan disini.....


 Ini adalah anak tangga yang saya ceritakan tempoh hari di fb saya di mana saya nyatakan bahawa guru-guru disini perlu mendaki lebih kurang 100 anak tangga disini untuk sampai ke atas bukit dimana terletaknya bangunan utama sekolah yang terdiri dari kelas murid-murid tahap dua, pejabat pentadbiran dan bilik guru besar....dibawah ini ada beberapa gambar lagi yang sempat saya 'snap' walaupun saya sedang tercungap-cungap....huhu..bila lah dapat saya biasakan diri dengan tangga ni agaknya...oh tangga....


 xsabar nak sampai bawah..huhu



gambar sedikit kabur kerana tangan sudah menggelatar kepenatan gitu...huhuhu


jauh lagi perjalananku.....



anak murid berlalu..."limpas cikguk"...hah?lipas? mane?sambil melihat-lihat ke sekeliling..hehe...itulah anggapan saya ketika pertama kali dengar perkataan tu..rupa-rupanya "limpas" itu bermaksud "lalu"..kalau disemenanjung kite cakap.."tumpang lalu cikgu"..hehe..agak lucu bagi saya....




inilah yang dikatakan alah bisa tegal biasa...rilek je dorg..ustazah je yg rasa hilang separuh nyawa..hahah




ini adalah pondok persinggahan yang disediakan oleh sekolah untuk murid-murid berehat sekiranya kepenatan didalam perjalanan mereka..hehe..semestinya saya terutamanya bakal menjadi pengunjung tetap ke pondok ini selpas ini...pondok ini juga sering digunakan untuk menjalankan p n p di luar kelas..agak menyeronokkan..namun sedikit seram kerana..ditepinya adalah lereng bukit..aduhai..kalau jatuh???nauzubillah....




sudah hampir sampai...sedikit mendatar...


pemandangan dari puncak bukit...tak berani pergi ke hujung..takut jatuh..huhu gayat jugak sbb belum biase..




sambil turun..sambil kira..tapi selalu hilang nombornya..hahaha




nak tangkap gambar sawah padi..tapi takut nak rpat ke 


sayup je mata melihat ke bawah




boleh nampak jugak sawah padi dari sini...



anda boleh nampak atau tidak makhluk Allah itu...die pulak yang sibuk berehat di pondok tu..terbantut niat saya untuk berehat seketika....disini...makhluk ini sentiasa berlegar-legar didepan kelas..dibilik guru..di kantin...Ya Allah....rase macam nak bukak langkah seribu setiap kali terserempak..namun melihat guru-guru lain yang hanya lihat atau halau sahaja..saya batalkan niat saya dan duduk diam di satu tempat hingga ia beredar....






  pandangan dari kelas tahun 2...itu adalah tmpat parking guru besar ye...xde bumbung..xde tar..hehe..hanya batu-batu kasar je..sungguh berbeza



 cantik jugak suasana dari atas ni kan..





dari sini boleh lihat bangunan sekolah yang berada dipuncak sana....



cantik kan.............

jadi itulah dia serba sedikit gambaran mengenai kedudukan sekolah saya....walaupun kecil...tapi mempunyai kelebihannya yang tersendiri.....walau ia tidak sehebat atau tidak sedarurat sekolah orang lain...saya tetap bersyukur.......terima kasih Allah..atas segala anugerahMu pada ku...berikanlah kami kekuatan dalam menghadapi segala cabaran dalam menyampaikan ilmuMu dan mendidik anak-anak disini...

No comments:

Post a Comment